Zdrowie i Uroda

Darmowe artykuły do przedruku

Entezopatia rozcięgna podeszwowego

Rozcięgno podeszwowe zbudowane jest z gęstej, włóknistej tkanki łącznej, ma swój początek na guzowatości kości piętowej. Rozciąga się dystalnie kończąc na stawach stawach śródstopno-paliczkowych oraz na podstawach palców. Dzieli się ona na czynnościowe pasma boczne, przyśrodkowe i największe pasmo centralne. Rozcięgno pokrywa mięśnie wewnętrzne i elementy nerwowo-naczyniowej podeszwowej powierzchni stopy. Odgrywa ono ważna rolę w stabilizacji stopy w czasie chodu i biegu.

Rozcięgno podeszwowe- budowa

Zapalenie powięzi podeszwowej obserwuje się często u sportowców uprawiających dyscypliny związane z bieganiem czy chodem długodystansowym. Dotyka również ludzi nie zajmujących się wyczynowo sportem ale długotrwale obciążających kończyny. Przyczynami zapalenia rozcięgna mogą być powtarzające się bezpośrednie mikrourazy ścięgien i nerwów związane z uderzeniem pięty o podłoże, często pojawiają się zmiany zwyrodnieniowe. Spotyka to głownie ludzi w średnim wieku ,z nadwagą, długotrwale stojących na twardym podłożu. Zapalenie rozcięgna podeszwowego często dotyczy pacjentów z płaskostopiem i pronacją pięty.

Dolegliwości bólowe i sztywność rozwijają się powoli, największe są najczęściej rano, zaraz po wstaniu. W początkowej części treningu również są najsilniejsze, z czasem ustępują. Ból zlokalizowany jest najczęściej w bliższym miejscu przyczepu przy guzie piętowym.

Głównym elementem leczenia jest edukacja pacjenta jak prawidłowo rozciągać rozcięgno podeszwowe. W większości przypadków dolegliwości ustępują po 6-12 miesiącach leczenia zachowawczego. Rozciąganie rozcięgna należy wykonywać kilkakrotnie w ciągu dnia. Postępowanie rehabilitacyjne w ostrej fazie polega na zastosowaniu masażu lodem. Rozluźnienie napiętego rozcięgna uzyskamy zakładając odpowiednią aplikację plastra KinesioTape. Odpowiednie dobrane obuwia z prawidłowo uformowanym napiętkiem i lekko podwyższonym obcasem zapewni dobrą stabilizację stopy i prawidłowy rozkład sił.
Dodatkowo możemy poprawić amortyzację stopy spożywając płynny preparat z  kwasem hialuronowym i chondroityną, która jest głównym składnikiem chrząstek stawowych i tkanki łącznej. Kompleks ten wpływa na zmniejszenie dolegliwości bólowych, dzięki czemu możemy uzyskać lepsze rezultaty ćwiczeń. Doskonałe rezultaty przynosi rolowanie stopą butelki lub piłeczki tenisowej oraz ćwiczenia rozciągające całą taśmę tylną.
Przykładowe ćwiczenia rozciągające rozcięgno podeszwowe



Zostaw odpowiedź